Füge

Füge

2015. január 30., péntek

Amiért érdemes...

Tavasz ... nyár - táborok, pihenés... ősz - iskolakezdés, nadrág fel... tél - munkahegy...és újra itt vagyunk. 

Fügével egy újabb sikeres majdnem teljes évet tudhatunk a hátunk mögött. Az iskolában már otthonosan jár kel. 2013/2014-es tanévet sok pozitívummal zártuk. Nagy része kis lépés az emberiségnek, de annál nagyobb Fügének. :) 
A nyarunk kisebb munkák mellett egész pihenősen telt. Jártunk egy Asperger szindrómás kisfiúhoz egyéni foglalkozásokat tartani, és egy hét táborozási lehetőséget is kaptunk a Napraforgóházba. Hatalmas sikere volt Fügének, a gyerekek imádták. Ennek köszönhetően a szeptembert már egy új csoporttal kezdtük a Gyergyó utcában. A csoport létszáma alkalomról alkalomra bővül,  a srácok lelkesen vesznek részt az összes feladatban. 
Hála az égnek hatalmas az érdeklődés a kutyaterápia iránt. Úgy látom egyre elfogadottabb itthon is az állatokkal történő fejlesztés, foglalkozás. Az elmúlt másfél év tapasztalatai alapján összegyűjtöttem pár dolgot, amit úgy gondolom hasznos lehet tudni. Ebből a számomra négy legfontosabb pontot emelném ki. 
  • Kommunikáció - Az osztályom már 5. évét gyűri együtt a padban. Hihetetlen jó fejek, szeretik egymást, komoly barátságok születtek az évek során. Mindezt úgy, hogy a verbális kommunikációjuk meglehetősen elmaradott. A feladatokat általában úgy építjük fel, hogy minél többet kelljen beszélniük a kutyához. Mondhatni hatalmuk van a kutya felett a szavak erejével. Az elején ismétléssel követték a lépéseket, mára megtanulták a pontos kifejezéseket, parancsszavakat.
    Sok gyerek nehezebben nyílik meg egy egy foglalkozás során. Időbe telik mire felveszi a kapcsolatot a gyógypedagógussal vagy fejlesztővel. A kutya sok esetben jégtörő. Megszünteti, vagy csökkenti a gátakat, a gyerekek sokkal természetesebben viselkednek a közelében.
  • Mozgás -  Nincs az a mozgásforma, legyen szó nagymozgásról, vagy esetleg finommotorikai fejlesztésről, amibe ne lehetne beépíteni Fügét. A gyerekek, pláne miután Füge be is mutatta az adott
    feladatot, szívesen vágnak bele. Vannak olyan játékok, amikhez sokszor nagyon apró mozdulatok és jó kézügyesség szükséges, ennek ellenére nem adják fel. Mi a motiváció? Hogy Füge kedvében tudjanak járni, és elláthassák őt sok finom jutalomfalattal. 












  • Szociális kapcsolatok - Sokszor találkozom visszahúzódóbb, csöndesebb gyerekekkel, akik inkább megfigyelők szeretnek maradni a világban. A legtöbb esetben sokkal több van bennük, mint amennyit mutatnak nekünk, de szeretik titokban tartani, vagy csak hosszú idő elteltével mutatják meg. Ezeket a gátlásokat hamar levetkőzik. Egy kutyánál nincs megfelelés, nincs olyan, hogy rosszat csinál, ha nehezebb egy feladat kap segítséget, de sokszor csak Füge jelenléte segít átlendülni ezeken a nehézségeken.  A foglalkozások során a helyes viselkedési formákra is külön hangsúlyt szoktunk fektetni. Minden alkalom elején és végén köszönünk egymásnak és Fügének. Fontosnak tartom, a türelmet társaikkal szemben, mivel nem minden feladatot tudnak együtt csinálni. Jobb esetben ezek normális berögzülések, de sok gyereknél folyamatos tanulás és gyakorlás alkalmával épülnek be.


  • Gondoskodás, törődés - A legelső lépések között szerepel a kutyával való helyes bánásmód megtanulása - mit szabad, és mit nem szabad csinálni. Ritka az a pillanat, amikor a gyerekek kellemetlen pillanatot okoznának Fügének, akkor is inkább véletlen figyelmetlenségből. Több visszajelzés is érkezett már szülőktől, hogy az otthoni háziállatokkal szemben egyrészről nőtt az elvárás (ha Füge tud pacsit adni, akkor ez már otthon is követelmény :) ), másrészről több odaadást és törődést mutattak a gyerekek háziállataik iránt. Megtanulják a felelősség fogalmát, és az önálló gondoskodást.  

Mindezek mellett sok más egyéb terület van, amiért érdemes jobban belelátni ebbe a világba. A nagy lelkesedésre és jelentkezésre való tekintettel, úgy tűnik Fügének tavasszal újabb kollégája érkezik...de ez maradjon még egyelőre meglepetés :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése